För ett par veckor sedan....

För ett par veckor sedan när jag skulle släppa ut hästarna på morgonen var Bustino inte riktigt pigg. Jag tar alltid han och Lisa tillsammans, han ville gå sist och gick sakta.
I vanliga fall när jag släpper ut dom i hagen brukar dom små tjaffsa lite för att sedan börja äta. Men denhär dagen gick bara Bus och ställde sig i ett hörn. Jag gick med hö till honom och han åt, men jag såg ju att det inte riktigt var som det skulle.
Jag tog in honom och märkte att han fick väldigt stelt med bakdelen, så gick en vända och det blev bättre. Men inte bra.
Jag ringde då veterinären som misstänkte korsförlamning, så det var bara kalla ut distriktsveterinären!
Dom konstaterade en väldigt mild form av korsförlamning som han antagligen fått pga av att han gick rätt hårt dagen innan och sedan stod utan täcke under natten (han brukar aldrig vara täckad inne) och sen slog det till och blev under -30...... Är ju sådan man inte kan förutspå men visst önskar man att man gjort annorlunda.

Han fick boxvila och metacam tills det att han var haltfri och sedan var det ut i hage som gällde.
Ringde ut Equiterpeuten som kollade igenom honom och nu håller vi på att rida igång honom igen!

Han har sån himla otur min lilla kille.... men huvudsaken är att han nu mår bra!

Här kan ni läsa mer om korsförlamning: http://www.agria.se/hast/artikel/korsforlamning-hos-hast


/Marika

Kommentarer
Postat av: Kattis

Det är nog den enda nackdelen med att ha häst, de kan bli sjuka/skadade :(

2012-03-18 @ 15:11:38
URL: http://Mazuqvikana.blogspot.com
Postat av: l i s a l a l a r s s o n

Nja, tror mestadels det är för att Dyon trots allt är ett väldigt lyckat märke som har så ojämförbart bra kvalité. Har hållt i många träns men dom från Dyon är så himla mycket märkbart bättre! Samt är det utvecklat i sammarbete med lisen och peder vilket gör att dom kan mjölka ut ytterligare några kronor ;)

Jag tvivlar STARKT på att det kommer komma träns med samma kvalité i mycket lägre prisklass. Det skulle du också göra om du hade ett träns därifrån :P

2012-03-18 @ 19:32:59
URL: http://lisalalarsson.blogg.se/
Postat av: l i s a l a l a r s s o n

Man kan inte utvärdera ett dyonträns efter typ några gångers användning ;) jag har haft mitt fyra månader, använt det varje dag nästan och det ser fortfarande sprillans nytt ut, till skillnad från träns från märken som ändå är dyrare. Jag är mer än nöjd, och märker skillnad på Zarre ridmässigt då hon är väldigt tryckkänslig runt huvudet.

Och angående kvalitén måste jag säga att även den dummaste idioten känner skillnaden på Dyon och inte Dyon, haha :)

2012-03-18 @ 21:10:36
URL: http://lisalalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0